مقالات

همه نکات در مورد تهویه مطبوع

تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع  را نام های هوارسانی دلپزیر و یا هوایش دلپذیر نیز شنیده ایم. تهویه مطبوع شاخه ای از علم مهندسی مکانیک است و نقش آن ایجاد شرایطی است که انسان در محیط فعالیت و زندگی بتواند احساس راحتی نماید و بتواند در این فضا به راحتی به فعالیت های روز مره و یا فعالیت های صنعتی بپردازد و یا محصولی را فرآوری و یا نگهداری نماید به طوری که این فعالیت ها بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی صورت پذیرد.

شرایطی را که تهویه مطبوع باید در داخل محل زندگی فراهم نماید و برای انسان لذت بخش و مطلوب است دمای ۲۲ درجه ی سانتی گراد و رطوبت ۵۰% می‌باشد.
تهویه مطبوع را به اختصار HVAC می‌نامند که از مخفف شدن سه کلمه Heating,Ventilating And Air Conditioning به وجود آمده است که به معنای “گرمایش تهویه و تهویه مطبوع” می‌باشد.

اهمیت تهویه مطبوع

امروزه به سبب گسترش زندگی ماشینی و افزایش آلاینده ها و ویروس های متعدد، سلامت هوای محیط تاثیر مهمی بر زندگی انسان داشته و بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور استفاده از تهویه مطبوع هوای ساختمان، محل کار، مجتمع ها و… می تواند بر بهبود سبک زندگی و سلامتی انسان ها بسیار تاثیرگذار باشد.

هدف از تهویه مطبوع

تهویه ی مطبوع از طرق مختلف این شرایط را در محیط های مسکونی، صنعتی، تجاری، پزشکی، اداری و بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی برای انسان فراهم می‌کند که عبارتند از:

  1. بوجود آوردن هوای پاک و سالم
  2. کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه ی هوا
  3. کنترل رطوبت به وسیله ی خشک کردن ورطوبت دهی
  4. کنترل دمای محیط به وسیله ی سرمایش و گرمایش دهی
  5. ضد عفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها

همچنین تهویه ی مطبوع نقش مهمی در آسمان خراش های بزرگ و محیط های دریایی مانند آکواریوم ها که ایمنی و سلامت محیط اشان وابسته به تغییرات دما و رطوبت است ایفا می‌کند.

در اصل طراحی سیستم های HVAC از یکی از زیر گروهای اصلی مهندسی مکانیک و بر اساس اصول ترمودینامیک، مکانیک شاره هاو انتقال گرما بوجود آمده است.

اسم های دیگر HVAC

گاهی بحث سرد سازی به HVAC اضافه شده و نام آن بصورت HAVACR و یا HVAC&R بیان می‌شود و یا حتی گاهی اوقات بحث تهویه ventilating از آن حذف می‌شود و به صورت HACR بیان می‌شود.

تاریخچه ی تهویه مطبوع HVAC

چیلر مرکزیاصول و پایه اساس صنعت گرمایش توسط تلاش ها و اختراعات و اکتشافات افرادی مانند مایکل فارادی، ویلیس کریر، روبن‌ترین، جیمز ژول، ویلیام رانکین و نیکولا سعدی کارنو گذاشته شده است. بعد ها با انقلاب صنعتی و پیشرفت علم و روش های بهروی و روش های نوسازی توسط شرکت ها و مخترعان پیشرف کرد.

مجموعه وظایف سیستم تهویه مطبوع

وظایف اصلی یک سیستم تهویه هوا عبارت‌اند از:

  • کنترل کننده ی سرعت وزش هوا
  • از بین برنده ی گازها و بو های سمی
  • تصفیه کننده هوا و ایجاد کننده ی هوای پاک و سالم
  • کنترل کننده ی رطوبت به‌ کمک خشک‌کردن و رطوبت دهی
  • ضدعفونی و ایزوله کننده ی هوا در بیمارستان‌ها و کلینیک ها
  • کنترل کننده ی دمای محیط به‌ کمک سرمایش و گرمایش دهی

قسمت های تشکیل دهنده‌ی یک سیستم تهویه ی مطبوع

پمپ ها: وظیفه‌ی حرکت سیال ها را دارند.
مخازن انبساطی: این مورد تنها در سیستم های تهویه مطبوع تمام آب وجود دارد.
هواکش و فن ها: هواکش و فن ها قلب تپنده ی این سیستم ها هستند آنها با جابجایی هوای سرد یا گرم عبوری از کویل ها را دارند.
کویل ها: نقطه ی تبادل حرارت در سیستم های سرمایش و گرمایش هستند و به دو قسمت سرمایشی و گرمایشی طبقه بندی می‌شوند.
رطوبت گیر ها: این وسیله با سرد کردن هوا دمای آن را به زیر نقطه ی شبنم می‌رساند و رطوبت هوا به صورت قطرات ریز از هوا خارج می‌شود.

تقسیم بندی سیستم های تهویه مطبوع بر اساس درجه حرارت

زمستانی و تک فصلی گرم کننده

شوفاژ با دیگ آب گرم و پکیج دیواری از جمله سیستم هایی هستند که توانایی گرمایش در زمستان را دارند.همچنین سیستم های دارای حرارت مرکزی، بخاری و شومینه ها نیز از این قابلیت برخوردار هستند که کیفیت پاسخگوییپایین تر و نواقص بیشتری نسبت به سیستم های حرارت مرکزی دارند.

تابستانی و تک فصلی سرد کننده

اسپلیت (سرد کننده)، کولر گازی و کولر آبی از جمله سیستم های تک فصلی سرد کننده هستند که کارکرد آن ها بر اساس چرخه های تبرید بوده و سیستم های متفاوتی دارند.

دو فصلی گرم و سرد کننده

چیلر، مینی چیلر، فن کویل، سیستم VRF و هواساز از جمله سیستم هایی هستند که در دو فصل گرم و سرد سال قابل استفاده هستند. کاکرد آن ها به این صورت است که یا از سیستم یکپارچه ی دو فصلی و یا از دو سیستم مجزای زمستانی و تابستانی به صورت همزمان استفاده شده است. این نوع از سیستم ها در مناطق سردسیر یا گرمسیر کاربرد ندارد و باید از سیستم های تک فصلی استفاده شود. ولی در سایر مناطق استفاده از سیستم دو فصلی رواج بیشتری داشته زیرا قابلیت بیشتری دارد و در برخی هزینه ها صرفه جویی می شود.

تقسیم بندی سیستم های تهویه ی مطبوع بر اساس سیال

به طور معمول سیستم های تهویه ی مطبوع بر یک نوع سیال مشخصی استواراند و گرما و سرما را از این سیال مشخص به محل های مورد نظر منتقل مینماید.بر همین اساس می‌توان سیستم های تهویه ی مطبوع را بر طبق نوع سیالشان تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

۱) سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا
۲) سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا
۳) سیستم های مطبوع تمام آب
که اکنون به توضیح هر یک از این سیستم ها واجزای تشکیل دهنده ی آن ها می‌پردازیم.

سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا

سیستم های تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع تمام هوا تنها سیستمی میباشد که میتواند تهویه مطبوع کاملی را فراهم نماید. اما ایراد بزرگی را دارا میباشد که این ایراد عبارت است از حجم بالای تجهیزات و کانال های آن به منظور انتقال هوا.

در این نوع تهویه هوا در جایی دور از مکان مورد نظر تهویه فراهم می‌گردد و به وسیله‌ی کانال های هوا به محل مورد نظر فرستاده می‌شود. در این سیستم در موتور خانه دستگاه های تهیه آبسرد یا همان چیلر و تهیه آب گرم یا همان دیگ آب گرم استفاده می‌شود و همچنین برای ارسال هوای گرم یا سرد از دستگاهی به اسم هواساز مرکزی a.h.u استفاده می‌شود و در صورت استفاده از تجهیزات خودکفا مانند کوره های هوای گرم و یا واحدهای خنک کننده یکپارچه نیازی به تهیه و ارسال آب سرد و گرم از مرکز تاسیسات نیست دستگاه هواساز در جایی دور از موتورخانه و در محلی نزدیکتر به فضای تهویه شونده در اتاقکی نصب می‌شود. سیال ناقل حرارت و برودت به داخل کویل دستگاه هواساز پمپ می‌شود و هوایی که توسط فن با سرعت از روی این کویل عبور می‌کند سرد یا گرم شده و بوسیله کانال‌های هوای سقفی به داخل فضاهای تهویه شونده توزیع می‌شود. توضیح اینکه هوای عبوری از روی کویل تصفیه فیزیکی شده و رطوبت زنی یا رطوبت گیری می‌شود و بعد به داخل فضاها ارسال می‌شود. دلیل نامیدن این سیستم ها به اسم تمام هوا تنها به این دلیل است که برای همه ی فضا های مورد نیاز احتیاج به لوله کشی چه سرد و چه گرم نیست.

سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا

فرایند تهویه هوا

در این نوع سیستم ها هم دو مزیت و هم دو عیب سیستم های تمام آب و تمام هوا را دارا می‌باشیم در این نوع سیستم ها سرمایش بوسیله ی هوا و گرمایش بوسیله ی آب تهیه می‌گردد در این روش گرما به دو صورت گرمایش با آب گرم که دمای آن ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد است کار می‌کند که بیشتر برای خانه ها استفاده دارد و در روش دیگر که آب داغ نام دارد با تحت فشار قرار دادن کل سیستم دمای آب را تا ۱۸۰ سانتی گراد برده می‌شود که بیشتر این روش برای ساختمان های عظیم یا در جاهای که لوله کشی افزایش پیدا می‌کند و درجه حرارت آب افت می‌کند کاربرد دارد.

سیستم های تهویه مطبوع تمام آب

این سیستم نیز دارای ایرادات و معایبی است این سیستم نمی‌تواند بر روی رطوبت هوا تاثیر بگزارد ولی به لحاظ کم حجم بود تجهیزات و همچنین هزینه ی پایین می‌تواند مطلوب باشد.

در این سیستم ناقل حرارت آب است آب در داخل موتور خانه بوسیله ی دیگ بخار گرم می‌شود و برای گرم کردن و تهویه ساختمان در فصل سرما استفاده می‌شود و برای فصل گرما از سرد کننده آب مانند چیلر استفاده می‌شود آب سرد یا گرم تولید شده به داخل کویل ها فرستاده می‌شود باد بزن از روی کویل عبور کرده و باعث سرما یا گرمای اتاق می‌شود.

محصولات شرکت تهویه نوین ایرانیان

سیستم hvac ساختمان تجاری شرکت تهویه نوین ایرانیان با بیش از ۵ سال تجربه در زمینه سیستم های تهویه مطبوع اعم از سیستم های گرمایشی و سرمایشی نظیر چیلر ، مینی چیلر ،فن کویل ، داکت اسپلیت ، سیستم VRF ، روف تاپ و کولر گازی اکنون با پرسنلی مجرب آماده همکاری در پروژه های بزرگ مهندسین مجرب کشور عزیزمان می‌باشد.

قیمت فروش تهویه مطبوع

انواع سیستم های تهویه مطبوع در شرکت تهویه نوین ایرانیان به فروش می رسد. قیمت سیستم تهویه مطبوع با توجه به نوع دستگاه، برند تولید کننده، مدل دستگاه، ظرفیت گرمایشی و سرمایشی متفاوت می باشد. علاوه برآن نواسانات قیمت دلار و شرایط اقتصادی کشور نمی توان قیمت دقیقی اعلام کرد. بنابراین این با مشاوران شرکت تهویه نوین تماس حاصل کنید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

خرید سیستم تهویه مطبوع

در هنگام خرید سیستم های تهویه مطبوع علاوه بر این که کارشناسان ما به بهترین شکل شما را راهنمایی می کنند، باید به نکات زیر توجه کنید.

  • میزان درجه آبرسانی محل
  • شرایط آب و هوایی منطقه
  • از مکان و محل نصب اطلاعات کامل داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *