مقالات

آبرسانی در تاسیسات ساختمانی

سیستم آبرسانی در تاسیسات ساختمانی با اهداف گوناگونی طراحی می‌شود. در واقع، طراحی اصولی این سیستم در ساختمان های مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به دقت بسیاری دارد. سیستم آبرسانی باید جهت دستیابی به فشار و جریان آب مناسب، طراحی شود. علاوه بر این، جلوگیری از آلودگی آب شرب و جدا بودن سیستم فاضلاب نیز دو مسئله مهم دیگر در در طراحی سیستم آبرسانی هستند.

در مقاله پیش‌رو قصد داریم که اهداف و کاربرد طراحی سیستم آبرسانی استاندارد را بررسی کنیم و بدین ترتیب در رابطه با اهمیت این سیستم در تاسیسات ساختمانی، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

 


 

اهداف اصلی از طراحی سیستم آبرسانی در تاسیسات ساختمانی چیست؟

 

یکی از نیازهای اساسی هر خانه‌ای، برخورداری از سیستم آبرسانی مناسب است. بروز کوچک‌ترین خطا در طراحی این سیستم، خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه یک سیستم آبرسانی استاندارد، اهداف زیر را دنبال خواهد کرد:

• بهبود فشار آب
• بهبود سرعت جریان آب
• ارائه راه‌حل‌های قابل قبول در رابطه با سرعت جریان آب
• تعیین اندازه لوله‌ها
• طراحی سیستم دقیق
• تعیین اتصال به منبع تغذیه
• تعیین جریان برگشتی
• تعیین مشخصات لوله‌ها

 

ویژگی های طراحی سیستم آبرسانی در تاسیسات ساختمانی چیست؟

 

طراحی استاندارد سیستم آبرسانی، باید شامل خصوصیات متنوعی باشد. نخستین مزیت این سیستم را باید در پیشگیری از آلودگی آب و دستیابی به فشار جریان مناسب دانست. در واقع، یک سیستم استاندارد باید جهت انتقال آب در دمای مختلف مناسب باشد.

دوام و ماندگاری این سیستم طی سال‌های متمادی، به حداقل رساندن نویز و صدای ناشی از انتقال آب، استفاده از آب با بازده بالا و موارد دیگر، از دیگر نکاتی هستند که در هنگام طراحی سیستم آبرسانی باید بدان توجه داشت.

 

سیستم آبرسانی تاسیسات ساختمانی، شامل چه مواردی می شود؟

 

کلیه سیستم‌های آبرسانی از لوله‌ها (در ابعاد مختلف)، دریچه‌ها، محل‌های ورود و خروج آب تشکیل شده‌اند. برخی از سیستم‌های آبرسانی نیز از مخازن و پمپ‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند. در واقع، کلیه این بخش‌ها در کنار هم فعالیت می‌کنند و در نهایت نیز تحویل آب شرب با سرعت و دمای مناسب به کاربر صورت می‌گیرد.

 

فشار آب در تاسیسات ساختمان

 

فشار آب قوی، یکی از اهداف اصلی طراحی سیستم آبرسانی تاسیسات ساختمانی است. فشار آب کم برای کاربران ناخوشایند است و عدم استفاده کارآمد از آب در اختیار تاسیسات ساختمان، منجر به هدر رفت زمان و انرژی می‌شود.

به عنوان مثال، در صورتی که جریان آب ضعیف باشد، نیاز به زمان بیشتری برای ظرف شستن، حمام کردن و بسیاری از اقدامات دیگر است. در مقابل چنانچه فشار آب، بیش از حد زیاد باشد، شاهد اتلاف آب خواهیم بود و سرعت تخریب یا فرسودگی سیستم آبرسانی نیز بیشتر خواهد شد.

البته در بسیاری از مواقع نیز فشار آب و سرد و گرم نابرابر خواهد بود. جهت کنترل فشار آب و دمای آن، به کاهش‌دهنده فشار نیاز داریم که معمولا در نزدیکی منبع تغذیه آب گرم یا سایر بخش‌هایی که فشار بالا است، استفاده می‌شود.

 

سرعت جریان آب در تاسیسات ساختمان

 

همانند فشار آب، سرعت جریان آب نیز بسیار مهم است. در واقع، سرعت جریان آب به طور مستقیم بر شیرآلات بهداشتی تاثیر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که سرعت جریان بالا منجر به هدر رفت آب می‌شود و سرعت جریان پایین نیز سبب می‌شود که شیرآلات به درستی کار نکنند.

سرعت جریان آب به عوامل زیر بستگی دارد:

• قطر لوله: هرچه قطر داخلی لوله‌های انتقال‌دهنده آب کمتر باشد، فشار و جریان آب کمتر نیز خواهد شد. به طور کلی، توصیه می‌شود که قطر لوله‌های انتقال دهنده آب، بین ۱۰ تا ۱۸ میلی‌متر باشند.

• درجه حرارت آب: درجه حرارت بالاتر، منجر به افزایش فشار و دبی آب می‌شود.

 

در طراحی سیستم آبرسانی تاسیسات ساختمانی به چه نکاتی باید توجه شود؟

 

حفظ تعادل فشار و سرعت جریان آب در سیستم‌های آبرسانی، دو نکته حائز اهمیت است. یک سیستم آبرسانی باید بسیار ساده طراحی شود و در آن لوله‌هایی به کار گرفته شوند که کاربرد خوبی داشته باشند.

هرچه قطر لوله‌ها کمتر باشد، جریان آب بهتر می‌شود و در ادامه شاهد کاهش نویز و تلمبه شدن آب خواهیم بود. البته لازم به ذکر است که استفاده از شیرآلات مناسب نیز در صرفه‌جویی در آب و طراحی سیستم آبرسانی دقیق، بسیار مهم است.

در نهایت براساس آنچه بیان شد، طراحی سیستم آبرسانی در تاسیسات ساختمانی از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است. در واقع، رفاه کاربران در ساختمان‌های مختلف، در گرو طراحی استاندارد این بخش است. همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از اتلاف آن از دیگر مواردی است که به واسطه یک سیستم آبرسانی قوی، امکان‌پذیر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *